عبور از پیک‌ هفتم | شرایط شکننده است
کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از آخرین شرایط اپیدمی‌‌ کووید-19 می‌گویند

عبور از پیک‌ هفتم | شرایط شکننده است

چرا برای کاهش تبعات پیک هفتم کرونا محدودیت‌های حداقلی نیز در نظر گرفته نمی‌شود؟

پای ایمنی جمعی در میان است؟ | در انتظار بومی شدن کرونا

آمار ابتلا به کووید-19 و مرگ و میرناشی از این بیماری روندی افزایشی پیدا کرده است، تعداد شهر‌های قرمز نیز به ۱۲۰ شهر رسیده با این حال به نظر می‌رسد قرار نیست محدودیت‌های مناسبی برای کنترل بیماری در نظر گرفته شود.
آمار ابتلا به کووید-19 و مرگ و میرناشی از این بیماری روندی افزایشی پیدا کرده است، تعداد شهر‌های قرمز نیز به ۱۲۰ شهر رسیده با این حال به نظر می‌رسد قرار نیست محدودیت‌های مناسبی برای کنترل بیماری در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، 46 نفر روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و 1070 نفر نیز به دلیل شدت بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری شدند. با این حال ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکنون محدودیت‌های مناسبی در نظر نگرفته است و در سطح جامعه نیز تعداد افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند افزایش یافته است.

ویروس ضعیف شده است

‌افزایش ابتلا به کرونا سبب شده بسیاری از شهرهای کشور نیز در وضعیت قرمز قرار بگیرند. براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی ‌از ۵۷ شهر به ۱۲۰ شهر افزایش یافته و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۸۶ به ۱۱۲ شهر رسیده است. شرایطی که از افزایش قدرت سرایت ویروس حکایت دارد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند هرچند به قدرت سرایت ویروس اضافه شده، اما از قدرت کشندگی آن کاسته شده است.

مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 درباره اینکه چرا با وجود افزایش قربانیان کرونا محدودیت‌های جدی‌تری در کشور در نظر گرفته نمی‌شود؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: در نظر نگرفتن محدودیت‌های جدی‌ فقط به کشور ما محدود نمی‌شود ‌و این روزها بسیاری از کشورها ‌برخلاف موج‌های قبلی کرونا محدودیت‌های سفت و سختی در نظر نمی‌گیرند.

او درباره دلایلی که سبب می‌شود برخلاف پیک‌های گذشته محدودیت‌های جدی برای مقابله با کرونا در نظر گرفته نشود، می‌افزاید: قدرت کشندگی ویروس در مقایسه با گذشته کاهش یافته برای نمونه قدرت کشندگی امیکرون 10 برابر کمتر شده است. علاوه بر این‌ دریافت واکسن از سوی شهروندان و یا ابتلا به بیماری نیز سبب شده قدرت کشدگی ویروس بیش از گذشته کاهش یابد.

هرچند قدرت کشندگی ویروس نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما قدرت سرایت آن بیشتر شده به همین دلیل آمار ابتلا در دنیا و کشورمان روندی افزایشی دارد.

برای نمونه براساس آماری که وزارت بهداشت و درمان روز گذشته منتشر کرد از جمعه گذشته تا دیروز شنبه (هشتم مرداد)‌ ۴۵۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی  شده‌اند و در این میان ۱۰۷۰ نفر از این بیماران در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

چنانچه بخواهیم آمار بیماران بستری را در هفته‌های اخیر مقایسه کنیم، باید گفت تعداد بستری‌های ناشی از کووید-19‌ در مقایسه با  هفته آخر تیر از ۴۱۱۹ بیمار به ۷۳۷۶ بیمار افزایش یافته است. این درحالی است  آمار‌ بیماران سرپایی هم افزایش قابل توجهی پیدا کرده و از ۲۸ هزار و ۶۱۷  بیمار به ۴۶ هزار و ۱۷۱ بیمار رسیده ‌است.

یونسیان درباره روند افزایشی تعداد بیماران توضیح می‌دهد: در کشورهای اروپایی نیز روزانه صدها هزار نفر به کووید-19 مبتلا می‌شوند. در این بین خیلی‌ها نشانه ابتلا به بیماری را ندارند و برخی نیز حداقل نشانه‌های ابتلا را دارند. به همین دلیل در بیشتر مواقع‌ پزشکان به این افراد توصیه‌ می‌کنند در خانه‌هایشان بمانند و با استراحت سلامت خود را به دست بیاورند؛ درست مانند آنچه که در بیماری آنفلوآنزای معمولی به بیماران توصیه می‌شود.

‌او ادامه می‌دهد: نظر شخصی من این است که دنیا به این نتیجه رسیده که کمی با امیکرون سهل‌تر برخورد کند تا خودش جمعیت را واکسینه کند.

دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19دربار افزایش مرگ‌ و میر ناشی از کووید-19 نیز عنوان می‌کند: سلامت و جان یک نفر نیز برای ما مهم است. اما دراین بین باید مسائل دیگری مانند اقتصاد را نیز در نظر گرفت. به همین دلیل در نظر گرفتن محدودیت‌های جدی امکان پذیر نیست و  بیشتر شهروندان نیز با آن موافق نیستند. ‌

او می‌افزاید: درست است که به دلیل کرونا هر روز تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست می‌دهند. اما تحت تاثیر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و ‌یا سوانحی مانند‌ تصادفات نیز به طور میانگین هر روز‌ هزار نفر ‌فوت می‌کنند.

به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند برای مقابله با کرونا فعلا باید تزریق واکسن و استفاده از ماسک را جدی گرفت.‌

دنیا به دنبال ایمنی جمعی است؟

پای ایمنی جمعی در میان است؟ | در انتظار بومی شدن کرونا

در نظر گرفته نشدن محدودیت‌های جدی در کشورمان و دنیا این مساله را دوباره سر زبان‌ها انداخته است که مسؤولان به دنبال ایجاد ایمنی جمعی هستند. اما دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19با این نظر مخالف است.

او در این‌باره توضیح می دهد:‌ به دنبال ایجاد ایمنی جمعی نیستیم، چون ایمنی جمعی در صورتی ایجاد می‌شود که شخص پس از ابتلا به بیماری یا تزریق واکسن دیگر دچار بیماری ‌یا  آلوده به ویروس نشود.

یونسیان برای توضیح دقیق‌تر در این‌باره استفاده از واکسن فلج اطفال را مثال می‌زند و می‌افزاید: ‌وقتی شخص واکسن فلج اطفال را دریافت می‌کند در برابر بیماری مصون می‌شود و ویروس دیگر نمی‌تواند در بدن او لانه‌گزینی کند.

به گفته او واکسن‌های کرونا‌ تزریقی هستند و ایمنی را در خون اشخاص ایجاد می‌کنند. این درحالی است که ویروس کرونا در دستگاه تنفسی فوقانی انسان لانه گزینی و تکثیر پیدا می‌کند.

 به همین دلیل است که افراد پس از تزریق واکسن و یا ابتلا به بیماری می‌توانند به ویروس آلوده شده و بیماری را به شخص دیگری منتقل کنند‌.

دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ادامه می‌دهد: با توجه به این مسائل کارشناسان در دنیا دست یافتن به ایمنی جمعی را چه با تزریق واکسن چه با ابتلا به بیماری پدیده‌ای خیلی دور از دسترس می‌دانند.

او می‌افزاید:‌ احتمال ایجاد ایمنی جمعی در صورتی امکان پذیر است که ‌واکسن‌های کرونا به شکل‌‌ اسپری بینی طراحی  شود تا در دستگاه تنفسی افراد‌ ایمنی مخاطی ایجاد کند‌. به این شکل‌ می‌توان‌ دستگاه تنفسی را پوشش داد و امیداور بود به ایمنی جمعی دست یافت.

‌کرونا بومی می‌شود

‌کارشناسان معتقدند باید امیدوار بود با گذشت زمان کرونا به بیماری بومی مانند آنفلوآنزا بدل شود.‌

یونسیان عنوان می‌کند: در امریکا هر سال حدود 40هزار نفر به دلیل  ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند. در ایران نیز این عدد از چند هزار نفر کمتر نیست، اما به دلیل اینکه آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا‌ به ثبت نمی‌رسد، توجه ما را جلب نمی کند.

آن طور که دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 توضیح می‌دهد به همین دلیل برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند پس از اینکه ‌کرونا در امریکا به یک بیماری بومی بدل شد تحت تاثیر این بیماری هر سال حدود ‌50هزار نفر جان خود را از دست بدهند. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها